:: میزبــان شــو (سپردن منزل ، سوئیت و هتل)

شما با سپردن اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و ارسال اطلاعات آن می توانید با ما همکار شوید .

:: مهمـان شــو (رزرو منزل ، سوئیت و هتل)

شما با رزرو اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و پرداخت امن خود آن را به مدت زمان دلخواه اجاره نمایید .

اجاره منزل و سوئیت
چگونه اعتماد کنیم ؟
تفـــاوت رزرو کردن سوئیت و منــزل به صورت آنلاین از ما ، با اجــاره سوئیت و منــزل از دلالان ســرراهی

اخبار گردشگری

... مشاهده بیشتر

ایران به روایت تصویر

... مشاهده بیشتر

مقالات گردشگری

... مشاهده بیشتر

معرفی رستوران و کافی شاپ برتر

... مشاهده بیشتر

نیاسر کاشان؛ کهن باغشهر ایران زمین

نیاسر ، این بهشت پر جاذبه در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال غرب کاشان و در استان اصفهان قرار دارد .
شهر سبز نیاسر از طریق اتوبان در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شهر تهران ، ۸۰ کیلومتری شهر مذهبی قم و ۲۴۰ کیلومتری شهر تاریخی اصفهان قرار دارد .

جاذبه های فوق العاده این شهر چه از لحاظ طبیعی و چه از لحاظ تاریخی و باستانی باعث شده هر ساله آمار گردشگران داخلی و خارجی از این شهر افزایش یابد به طوری که شهردار نیاسر از بازدید بیش از 3 میلیون گردشگر در نیمه نخست سال 1397 از این شهر خبر داد .
نیاسر ناحیه ای کوهستانی در میان ارتفاعات کرکس که آب و هوایی معتدل و خنک دارد و همین وجه تسمیه  نیاسر بوده است ؛ به معنای سایه و سرما .گردشگران در بهار و تابستان ، خصوصا ایام نوروز و موسم گلابگیری ( اردیبهشت ماه ) از این منطقه ییلاقی برای گشت و گذار بهره می برند .

گلابگیری در نیاسر
گلاب گیری در نیاسر
و سایر روستاهای اطراف کاشان به شیوه سنتی انجام می گیرد .
در موسم گلابگیری که ز اوایل اردیبهشت شروع می شود ، اهالی نیاسر صبحگاهان در گلستان های گل محمدی با نغمه سرایی بلبل ها مشغول گل چینی می شوند و سپس گل ها را در دیگ های مسی همراه مقداری آب حرارت می دهند و بخار حاصل توسط لوله هایی وارد پارچ های مسین داخل آب سرد ، شده و تبدیل به گلاب ناب ( با روش میعان ) می گردد .
هر ساله در فصل گلاب گیری ،  نیاسر میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد که در قالب تور گلاب گیری به این نگین سبز کویر سفر می کنند .

آثار باستانی نیاسر
  از مهم ترین آثار باستانی شهر نیاسر باید به چارتاقی ( آتشکده ساسانی )، آبشار نیاسر ، چشمه اسکندریه ، پناهگاه زیرزمینی ( غار رئیس ) و گرمابه صفویه اشاره کنیم .

  • چشمه اسکندریه و آبشار نیاسر

  آنچه در طول سالیان بسیار نیاسر را زنده و پویا نگه داشته  چشمه ای تاریخی به نام چشمه اسکندریه است ؛ که آبی بسار زلال و خنک دارد و توانسته منشأ خیر و برکت برای این شهر باشد .
چشمه اسکندریه نیاسر از قدیمی ترین چشمه های ایران به شمار می رود .
آبشار نیاسر نیز که از جمله زیباترین دیدنی های این شهر محسوب می شود از همین چشمه تاریخی سرچشمه می گیرد .
انحلال سنگ های آهکی در طول سالیان زیاد استالاکتیت‌ها (مانند قندیل هایی که در سقف غار ها تشکیل می شوند ) و استالاکمیت‌ های(رسوبات آهکی مخروطی که از کف غارها رشد می‌کنند)  زیبایی را در مسیر فرود آمدن آب بوجود آورده اند که از جلوه های چشم نواز این آبشار می باشد .

  • غار رئیس ( غار ویس )

  این غار از غارهای مصنوعی و دستکن است در حدود 1800 تا 2000 سال قبل ( قدمت این غار را به اوایل دوران پارت ها نسبت داده اند .) در دل کوه کرکس و در تپه های آهکی با ابزار اولیه به منظور اجرای اعمال آیینی ، مذهبی خاص به صورت تونل سنگی پر پیچ وخم ساخته شده است .
غار ویس نیاسر شامل سه طبقه می باشد که دارای تونل ها و راهرو های تنگ و طولانی برای و چاه های عمیق که طبقات را به هم متصل میکند در آن حفر شده است .طی کردن کل مسیر غار بعلت پر پیچ و خم بودن آن بدون راهنما توصیه نمی شود .
از اسامی دیگر غار می توان به سوراخ ویس ، غار ویس یا غار رئیس اشاره کرد .

  • حمام تاریخی نیاسر

  حمام صفویه نیاسر متعلق به دوران صفوی است . معماری این حمام و نحوه آب رسانی به داخل حمام بسیار جالب توجه است . آب آب از آبشار به وسیله کول های گلی به داخل هشت گوش می ریخته و از آنجا به داخل خزینه .
گرم شدن آب حمام از طریق هیزم صورت می گرفته است .

  • آسیاب آبی

  آسیاب آبی در کنار حمام صفویه بنا شده است و قدمت آن نیز به علت نوع معماری مشابه با حمام ، به دوران صفویه باز می گردد .
آب آبشار با فشار از طریق سوراخ های باریک با فشار روی چرخ های آسیاب می ریخته و چرخ سنگ آسیاب را به گردش در می آورده است .

  • چار طاقی

  چار تاقی نیاسر کاشان یکی از سالم ترین و قدیمی ترین چار تاقی های ایران است که به دستور اردشیر بابکان پایه گزار سلسله ساسانیان ساخته شده است .
این چار تاقی ( یا چارطاقی ) که به آتشکده ساسانی نیز معروف است و کنار چشمه اسکندریه واقع شده است ؛ پژوهشگران کاربردهای مختلفی از جمله بنای یادبود ، آتشگاه و مقر بزرگان را برای آن محتمل می دانند .
بنابر پژوهش های اخترشناسان باستانی این چار تاقی مانند چهار طاقی های موجود دیگر غیر از آتشکده به عنوان تقویم خورشیدی هم عمل می کرده است . در تقویم آفتابی زمان را باتوجه به سایه های ایجاد شده توسط پرتوهای خورشیدی محاسبه می کرده اند .
این آتشکده در کاشان در سال ۱۳۱۷ به شماره ی ۳۱۶ به ثبت ملی رسیده است .

گردشگران محترم اگر برای گشت و گذار و ایران گردی شهر کاشان و اطراف آن را انتخاب کردید می توانید با تماس با بهتوریست گزینه مناسبی را برای اسکان موقت خود و خانواده تان انتخاب نمایید .

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید