:: میزبــان شــو (سپردن منزل ، سوئیت و هتل)

شما با سپردن اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و ارسال اطلاعات آن می توانید با ما همکار شوید .

:: مهمـان شــو (رزرو منزل ، سوئیت و هتل)

شما با رزرو اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و پرداخت امن خود آن را به مدت زمان دلخواه اجاره نمایید .

اجاره منزل و سوئیت
چگونه اعتماد کنیم ؟
تفـــاوت رزرو کردن سوئیت و منــزل به صورت آنلاین از ما ، با اجــاره سوئیت و منــزل از دلالان ســرراهی

اخبار گردشگری

... مشاهده بیشتر

ایران به روایت تصویر

... مشاهده بیشتر

مقالات گردشگری

... مشاهده بیشتر

معرفی رستوران و کافی شاپ برتر

... مشاهده بیشتر

مکان های دیدنی کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشانشهر تاریخی کاشان شهری است با قدمت تاریخی بالا ، شهری با فرهنگ و اصالت کهن که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب تهران واقع شده است . کاشان به علت قرار گرفتن بین دامنه های رشته کوه کرکس و دشت های کویر زیبای استان اصفهان طبیعتی متنوع و زیبا دارد . تفاوت دمای شهر کاشان با روستاهای اطراف آن به علت همین تنوع و موقعیت جغرافیایی است . جغرافیای کاشان به علت قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیک بودن به تمامی شهر ها ، راه های ارتباطی امن و آسان بسیار توریست پذیر بوده و هر سال پذیرای تعداد زیادی از مسافرانی ست که برای گردش و گذراندن تعطیلات شهر زیبای کاشان را به عنوان مقصد انتخاب کرده اند .

اصالت و قدمت این شهر تاریخی به حدی فاخر و با اهمیت است که کاشان را به نگینی ارزشمند در دل کویر و در کنار دامنه کوه مبدل ساخته است . مسافرانی که به شهر کاشان سفر می نمایند می توانند چندین روز را به بازدید از اماکن دیدنی کاشان ، بارگاه ها و آرامگاه های متبرکه ، طبیعت بکر و زیبای کاشان اختصاص دهند . این شهر زیبا به علت داشتن اصالت ، شکوه ، عظمت تاریخی و فرهنگی توانسته است عنوان مروارید کویر را به خود اختصاص دهد عنوانی که واقعا لایق آن است و تمدن هفت هزار ساله تپه های سیلک گواهی بر این مدعا ست . از مهم ترین و پربازدید کننده ترین اماکن این دیار تاریخی با گنبد های فیروزه‌ای و مساجدی با گلدسته ‌های سر به فلک کشیده که تا ابد در یاد ها خواهد ماند می توان به باغ‌ فین‌ کاشان ، شهر زیر زمینی نوش آباد ، آرامگاه‌ فیض‌ كاشانی ‌، آرامگاه سهراب سپهری ، خانه های تاریخی ، مسجد آقابزرگ ، بازار کاشان ، تپه های سیلک اشاره نمود . پرداختن به تمامی این اماکن زیبا و دیدنی نیازمند صرف زمان طولانی ست از همین رو در این نوشتار به توضیحاتی در باره مسجد تاریخی و زیبای آقابزرگ و خانه تاریخی طباطبایی ها می پردازیم . 

مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ شامل مسجد و مدرسه‌ قدیمی ست . در همین ابتدا لازم است به توجه اسلام و آموزش در کنار یکدیگر توجه نماییم . قرار گرفتن این دو مکان مقدس در کنار یکدیگر نشان از تمدن و توجه ویژه اسلام به آموزش و تربیت می باشد . مسجد آقا بزرگ منسوب است به شخصی به نام ملا مهدی نراقی که به آقا بزرگ مشهور بوده است. آقا برزگ به کمک حاج تقی خانبان و پسرش توانست هزینه ساخت و راه اندازی مدرسه و مسجد را فراهم آورد . این موضوع هم زمان با پادشاهی محمد شاه قاجار اتفاق افتاد . از نظر جغرافیایی مسجد و مدرسه آقابزرگ در محدوه تاریخی شهر کاشان و در راستای خانه های تاریخی قرار گرفته است .
پیشینه تاریخی
بررسی تاریخ بنا نشان می دهد ، ساختمان مسجد آقا بزرگ در زمانی شروع به ساخت شده است که محمدشاه قاجار به عنوان پادشاه ایران بر تخت سلطنت تکیه زده بود و در با سلطنت ناصرالدین‌شاه مورد بهره برداری قرار گرفت .
مسجد بار ها و بار ها مورد حمله ، آسیب بلایای طبیعی ، مرمت و بازسازی و ... قرار گرفته است اما در کل بافت قدیمی و اصیل خود را حفظ کرده و فرهنگ و تمدن در آن جاری ست . برخی مورخان اذعان می دارند که بنا بر روی باقی مانده های زلزله قدیمی ساخته شده و در زیر مسجد بقایای خانقاه ، مدرسه خواجه تار الدین و مسجد خواجه تاج الدین که قبل از زلزله در همان مکان واقع بوده اند ، ساخته شده است . اصالت دو بنا به علت قرار گرفتن مسجد و مدرسه در کنار یکدیگر از ویژگی بارز مجموعه است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند .

مشخصات مسجد آقا بزرگ
از دیگر مشخصات مسجد آقا بزرگ که بنایی نفیس و ارزشمند است ، مجموعه فاخری از معماری ها و تزییناتی ست که در تناسب باور نکردی در هم تنیده شده اند . معماری و سبک ساخت بنا هنوز هم بعد از گذشت این همه سال موجب بهت و تعجب متخصصان این حرفه می شود . سر در و هشتی واقع شده در ورودی ، مقصوره و شبستان‌ها ، صحن مرکزی از متفاوت ترین سبک های معماری است که در مسجد آقا بزرگ به زیبایی جلوه نمایی می کند .
وجود بادگیر هایی که خنکای تابستان را فراهم می کرده اند تناسب کاملی با آب و هوا و اقلیم کاشان دارد . جالب است بدانیم در ساخت مسجد آقا بزرگ و تمام بناهای تاریخی از خاک و مصالح خود ساختمان جهت ساخت بنا کمک گرفته شده است .
عدم اصراف و توجه بی رویه به ظاهر و تزیین بنا گواه از ساده زیستی و صرفه جویی بزرگان ما دارد . در معماری مسجد آقا بزرگ تزیینات خاص ، گچ‌بری هایی که هر کدام معنا و مفهوم ویژه ای دارد ، نقاشی های فاخر ، کاشی‌کاری رسمی‌بندی با رنگ هایی جذاب و ... به صورت تمام و کمال هنر هنرمندان را می رساند . جهت ورود به مسجد آقا بزرگ باید از یک جفت در به عنوان در اصلی مسجد که سرشار از هنر کهن ایران است گذر کنیم ، دری با کنده‌کاری های ظریف که طرح هایی از گل و ... را یه تصویر می کشد . جالب تر آنکه در این کنده کاری ها میخ هایی به عنوان زینت هم وجود دارند . تعداد میخ هایی که بر روی در قرار گرفته است به تعداد آیات کلام الله مجید است . بافت قرینه مسجد از دیگر شگفتی های مسجد آقا بزرگ است .
خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها ی کاشان

شاید بی ربط نباشد اگر خانه طباطبایی ها را به عنوان زیبا ترین خانه تاریخی کاشان معرفی نماییم . خانه ای بزرگ و اشرافی با چهار صحن جداگانه که در هر صحن حياطی موجود است . یک باب حياط مركزي مشرف به کل اتاق ها و مراکز مهم و اصلی خانه در وسط بنا طراحی شده است که دقیقا در مرکز خانه قرار گرفته است . محل سکونت خانواده طباطبایی ها قسمت اندروني خانه بوده است که شامل 5 اتاق و دو حياط در اطراف اتاق ها می باشد . سرداب هائي كه علاوه بر مکانی جهت نگه داری اشیا محل جریان هوا و کمک به عملکرد بادگيرها بوده اند ، منطقه نشیمن و زندگی خانواده را مطبوع نگه می داشته اند .
اختلاف دمای 15 تا 20 درجه درون و بیرون ساختمان در فصل تابستان مدیون همین بادگیر ها و سرداب هایی ست که بسیار متخصصانه طراحی و ساخته شده اند .
در تمام خانه های تاریخی از جمله خانه طباطبایی ها ، محل زندگی خدمه و اعضا خانواده جدا از یکدیگ بوده است . در خانه طباطبای ها حياط خدمه که از اتاق هاي خدمه ، آشپزخانه مخصوص ، زيرزمين و یا سرداب خدمه و اصطبل تشکیل شده است . جیوانات در دو فصل زمستان و تابستان در اصطبل های متفاوت نگه داری می شده اند .
آب مورد استفاده خانه کاملا طبیعی بوده و از قنات هایی که از شهر ها و روستا های دولت آباد و نصر آباد سرچشمه می گرفتند به خانه می رسیده و در جوی ها و آب انبار ها جریان می یافته است  . این مورد  هم در تنظیم دما بی اثر نبوده و خنکی انبار ها و سرداب ها را شکل می داده است .
از انجایی که در گذشته خانوده ها با یکدیگر زندگی می کرده اند و تمام اقوام و فامیل اعضا یک خانه و خانواده به حساب می آمده اند ، یکی از دلایل پر پیچ و خم بودن مسیرها نداشتن دید و امن بودن فضا های خانه است . تالار بزرگی که اتاق شاه نام داشته است با واقع شدن در مرکز خانه سلطه و صلابت شاه را می رسانده است . نور اتاق با نورگيرها و پنجره هایي که در رنگ های مختلف مشبكی زینت باخش فضا هستند ، تامین می شود . تزئينات نقاشي ، گچ بری هایی که نظریش در هیچ جا نیست و آینه کاری های زیبا و هنرمندانه از دیگر ویژگی های خانه طباطبایی ها ست . در نهایت جالب است بدانیم دو اتاق در دو طرف اتاق شاه به عنوان گشواره بنا شده اند و زیبایی این فضا با ايوان روبرو تکمیل شده است .
موارد زیادی را در رابطه با تاریخ ، قدمت ، فرهنگ ، چرایی ساخت بنا ، هنر ، زیبایی و ... می توان عنوان کرد . آن چه مهم جلوه می کند این است که ما با شناخت و آگاهی کامل از بنا ها و اماکن بی نظیر کشور مان دیدن نماییم .

برای اینکه مسافران یک سفر خاطره انگیز و دلچسب را در کاشان تجربه کنند مشاوران بهتوریست کاشان علاوه بر ارائه منزل اجاره ای در کاشان به ارائه خدمات مشاوره در مورد مکان های تاریخی کاشان نیز میپردازند که مسافران می توانند بوسیله شماره های اعلام شده در سایت با مشاوران تماس بگیرند و برای سفر به کاشان یک برنامه مدون و منظم را از قبل برنامه ریزی کنند تا از تمام لحظات سفر خود به خوبی بهره ببرند .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید