:: میزبــان شــو (سپردن منزل ، سوئیت و هتل)

شما با سپردن اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و ارسال اطلاعات آن می توانید با ما همکار شوید .

:: مهمـان شــو (رزرو منزل ، سوئیت و هتل)

شما با رزرو اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و پرداخت امن خود آن را به مدت زمان دلخواه اجاره نمایید .

اجاره منزل و سوئیت
چگونه اعتماد کنیم ؟
تفـــاوت رزرو کردن سوئیت و منــزل به صورت آنلاین از ما ، با اجــاره سوئیت و منــزل از دلالان ســرراهی

اخبار گردشگری

... مشاهده بیشتر

ایران به روایت تصویر

... مشاهده بیشتر

مقالات گردشگری

... مشاهده بیشتر

معرفی رستوران و کافی شاپ برتر

... مشاهده بیشتر

تپه های باستانی سیلک در کاشان

تپه های سیلک شهر کاشانشهر کاشان تعداد زیادی از جاذبه های توریستی ایران را درخود جای داده است . این شهر ، دارای جاذبه های تاریخی و باستانی نیز می باشد . تپه های سیلک ، یکی از این جاذبه های تاریخی است که سالانه میلیون ها توریست را به سوی خود جذب می کند .

معرفی تپه های سیلک

آدرس  تپه های سیلک در کاشان ، در جنوب غربی این شهر و در خیابان امیرکبیر واقع شده  است که دارای دو گورستان است که با عنوان " الف " و " ب " شناخته می شود و فاصله این دو گورستان با هم ، در حدود نیم کیلومتر است که هر کدام مربوط به 3000 و 3500 سال قبل می باشند . از تحقیقات برآمده از محوطه باستانی تپه های سیلک مشخص می شود که اولین خاستگاه شهرنشینی مرکزی ایران بوده است . نشانه های به دست آمده از این مجموعه حکایت از حیات بشر در نیمه اول هزار پنجم قبل از میلاد مسیح را نشان می دهد . یعنی حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مردمان غارنشین فلات ایران به خاطر دگرگونی های جوی به دشت ها پناه آوردند و توانستند در این منطقه ، فنون مختلف از جمله سفالگری ، کشاورزی و ساخت وسایل فلزی را ایجاد کنند .
کهن ترین دشت نشینان ، مردمان سیلک ( Sialk )  بوده اند .
ظروف سفالی به دست آمده نقش و نگار هایی ظریف و زیبا از اشکال هندسی و خورشید و تصویر انسان و حیواناتی مثل بز کوهی دارند . مردمان سیلک حدود هزاره چهارم قبل از میلاد مردگان خود را با ظروف سفالی از جمله قوری های لوله دار دفن میکرده اند . در وسایل کشف شده اسلحه و ابزار فلزی هم به چشم میخورد  و با کشف  کوره ذوب فلزات می توان تمدن سیلک را از صنعتی ترین شهر های آن دوران به شمار آورد .
همچنین پیدا شدن دوک های ریسندگی و بافندگی در تپه تاریخی سیلک در کاشان نشان از آشنایی مردم این سرزمین در هزاره های قبل از میلاد با این صنعت دارد .
تمدن کهن مردمان سیلک 5000 سال قبل مغلوب تمدن آریایی شده اما آثار و نشانه های آن در حفاری های مختلف باستان شناسان یافت شده است .

اشیا کشف شده در سیلک
جالب است بدانبد پروفسور گیرشمن در جستجو های خود به وسیله ای برخورد کرد که بسیار شبیه کف یک اتوی بخار دارای سوراخ های متعدد بود . طی تحقیقات معلوم شد این وسیله تخته بازی از وسایل تفریحی مردمان عصر آهن  بوده است . تخته بازی دارای 58 خانه یا سوراخ ( بدون احتساب سوراخ بزرگ مرکزی ) برای قرار دادن مهره های آن بود ولی هیچ وقت مهره های آن پیدا نشد . نمونه های مشابه دیگری از این تخته در نقاط  دیگر ایران یافت شده است . تخته نرد یافت شده در سیلک ، از جنس گل پخته ، به موزه لوور منتقل شده است .
سفال یافت شده در سیلک
چگونگی کشف تپه سیلک در کاشان
حدود 80 سال قبل ، سیلی در کاشان و زمین های کشاورزی جاری شد که باعث نمایان گشتن تمدن بزرگ و چند هزار ساله شهر کاشان گشت .
ابزارآلات و سفال های کشف شده در تپه سیلک کاشان ، باعث حیرت همگان شد . متاسفانه همین امر سبب شد تمدنی که هزاران سال از آسیب سیل و زلزله و ...در امان باشد ، توسط غارتگران و دلالان عتیقه تخریب گردد .

تا اینکه پس از رسیدن عتیقه ها به کشور های غربی و فرانسه ، باستان شناس فرانسوی رومن گیرشمن از سوی موزه لوور مامور به نجات این تمدن شد . وی در سال های 1933و 1934 و 1937 روی گورستان ها و تپه های سیلک تحقیقاتی انجام داد که طبق تحقیقات او قدمت این تپه ها به ده هزار سال قبل باز میگردد .

زیگورات تپه های سیلک
زیگورات ، معماری مذهبی یا همان نیایشگاه مربوط به ایران و عراق ( بین النهرین ) بوده است که یه شکل برج مطبق و هرمی شکل ساخته می شده است . ساخت این بناها از 2500 تا 4200 سال پیش رایج بوده است .
زیگورات سیلک کاشان از گل رس و سفال بنا شده است.
مجموعه تاریخی سیلک کاشان تا سال 1310 شمسی در میان مردم کاشان ناشناخته بود و از آن به عنوان شهر نفرین شده یاد می کردند .
پس از گیرشمن دوباره تحقیقات درین زمینه معلق ماند و تا سال 1380 توجهی به آن نشد دراین زمان دکتر صادق ملک شهمیرزادی به مدت 5 سال برای ادامه تحقیقات و کاوش ها به این منطقه رفت و از نتایج بدست آمده درین تحقیق زیگورات یا همان نیایشگاه سیلک  کشف شد که رومن گیرشمن نتوانسته بود آن را پیدا کند .

 سیلک تپه تاریخی سیلک درتاریخ 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است .


برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو سوییت ومنزل مبله در کاشان با مشاورین سایت بهتوریست در تماس باشید .



 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید